Administratorul unei companii, indiferent de forma juridica de organizare a acesteia (SRL, SA, PFA etc) are responsabilitatea organizarii contabilitatii, conform legislatiei in vigoare. Acesta trebuie sa fie informat astfel incat sa poata lua decizii in ceea ce priveste organizarea si conducerea contabilitatii financiare a companiei, cat si a contabilitatii de gestiune in functie de specificul activitatii.
Obligatia privind organizarea contabilitatii, care revine administratorului, este prevazuta in mod expres chiar in primul capitol al Legii contabilitatii. Administratorul poate sa delege aceasta responsabilitate directorului financiar, contabilului sef sau unei alte persoane imputernicite sa indeplineasca aceasta functie, conditia fiind ca aceasta sa aiba studii economice superioare.
Contabilitatea poate fi organizata si condusa si pe baza de contracte de prestari servicii incheiate cu persoane fizice sau juridice autorizate. Firmele cu o cifra de afaceri anuala de pana in 50.000 euro pot opta pentru una din urmatoarele variante:
- organizarea departamentului financiar contabil propriu, condus de directorul financiar, contabilul sef sau alta persoana imputernicita
- incheierea unui contract de prestari servicii cu persoane fizice sau juridice autorizate (expert contabil, contabil autorizat sau firma de expertiza contabila)